Learning in Science and Mathematics (LISMA)
LISMA - Lärande och undervisning i matematik och naturvetenskap är en prioriterad forskningsmiljö vid Högskolan Kristianstad.
Forskargruppen LISMA etablerades 1990 av Gustav Helldén och inrättades formellt vid HKR 1994. LISMA samlar alla forskare vid Högskolan inom matematikämnets och de naturvetenskapliga ämnenas didaktik och består idag av ett tjugotal forskare och doktorander. LISMA har som övergripande syfte att öka kunskapen om undervisning och lärande i och om matematik och naturvetenskap på alla nivåer – från förskola till högskola. Vi söker inte efter innehållsoberoende beskrivningar på en generell nivå, utan istället karakteriseras verksamheten av en insikt om det specifika innehållets specifika betydelse för lärande och undervisning. LISMA är aktiv inom forskarutbildning och med i flera nationella forskarskolor.
Verksamheten har, med åren varierande, stöd från bland annat Högskolan Kristianstad, Vetenskapsrådet, Riksbankens jubileumsfond, Skolverket och Europeiska unionen.
LISMA:s projekt och publikationer hittar du i HKRs forskningsportal - välkommen dit!