PRECEC-SCS (2020-2025)
Högskolan Kristianstad (HKR) är partner i en forskarskola för lärare och förskollärare verksamma i förskola eller årskurserna F-3. PRECEC är ett samarbete där Högskolan Kristianstad (HKR) ingår tillsammans med Göteborgs universitet (koordinator), Linnéuniversitetet och Malmö universitet. Forskarskolan PRECEC har som syfte att utbilda för lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet i förskolan.
Berörda forskningsmiljöer vid HKR är Barndom, lärande och utbildning (BALU) och Learning in Science and Mathematics (LISMA).
Forskningsprojektet inom utbildningen genomförs under handledning av forskare från BALU och LISMA. Forskningsprojekten definieras utifrån en eller flera frågor som den sökande vill beforska, t ex kopplat till pågående projekt med fokus mot naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling.
Forskarskolan PRECEC har syftet att utbilda för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet. Forskarskolan är informerad av aktuell teoretisk utveckling avseende lekresponsiv undervisning. Samtida utmaningar för förskoleverksamhet som särskilt fokuseras är:
- lekens eventuellt marginaliserade roll genom betoning på undervisning och utbildning
- att digitalisering innebär att barn har många och skilda erfarenheter när de kommer till förskolan och med mycket olika tillgång till denna sorts resurser
- att många barn deltar i verksamheten som inte talar majoritetsspråket och därför inte har samma förutsättningar att delta, lära och utvecklas.
Forskarskolan tar frågan om relationen mellan lek och undervisning som överordnad och en premiss är att med denna teoretiska ingång (lekresponsiv undervisning) kan förskolan även fortsatt rymma lek samtidigt som man kan arbeta med undervisning och utbildning. Inom ramen för forskarskolan studeras detta mer specifikt i relation till digitala teknologier och flerspråkighet.
För litteratur om lekresponsiv undervisning (PRECEC), se följande texter, öppet tillgängliga via nedanstående länkar:
- Pramling, N., Wallerstedt, C., Lagerlöf, P., Björklund, C., Kultti, A., Palmér, H., Magnusson, M., Thulin, S., Jonsson, A., & Pramling Samuelsson, I. (2019). Play-responsive teaching in early childhood education. Dordrecht, the Netherlands: Springer. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-15958-0
- Pramling, N., & Wallerstedt, C. (Red.). (2019). Lekresponsiv undervisning i förskolan [temanummer]. Forskning om undervisning och lärande, 7(1). https://forskul.se/tidskrift/volym-7-nummer-1-2019/
Samt UR Samtiden:
https://urplay.se/program/212973-ur-samtiden-forskolesummit-2019-lekresponsiv-undervisning
Utöver de aktiviteter som gemensamt anordnas av forskarskolan träffas handledare och doktorander som är kopplade till HKR i gemensamma verksamheter på HKR med relevans för forskarstudierna.
Upplysningar
Professor Andreas Redfors, andreas.redfors@hkr.se, 044-250 34 21
Vidare information se också
PRECEC-sidan vid Göteborgs universitet